Iedereen die iets aan kunst doet kent de positieve effecten daarvan op zijn of haar gezondheid. Al doende ervaar je het bevrijdende effect op je innerlijk. Of je nu danst, zingt, een schilderij maakt of een beeld boetseert, kunst stimuleert de motorische ontwikkeling, het associatieve denken en leert je nieuwe verbanden te leggen. De laatste twee effecten treden ook op als je naar kunst kijkt of luistert.
|
De weg naar Tarascon, Vincent an Gogh |
In de VS heeft het kijken naar kunst onderhand een vaste plaats veroverd in het onderwijs. Bij Visual Thinking Strategies (VTS) kijken kinderen in een groep naar een kunstwerk en vertellen ze elkaar aan de hand van concrete vragen wat ze zien. Het is gebleken dat deze methode het kritisch-analytisch denken stimuleert, kinderen zelfvertrouwen geeft, de taalontwikkeling verbetert en sociale vaardigheden aanleert. Bovendien passen leerlingen de geleerde vaardigheden na verloop van tijd ook toe in andere vakken op school. En last but not least: kinderen leren dat elk perspectief een ander beeld oplevert.
Inmiddels wordt de VTS methode ook toegepast in de gezondheidszorg: revalideren door naar kunst te kijken. Het gebeurt in revalidatiecentrum Reade in Amsterdam. De kliniek is de eerste in de wereld die mensen met niet-aangeboren hersenletsel via een foto of schilderij op weg helpt naar herstel.
Voor meer informatie hierover verwijs ik graag naar het werk van neuropsycholoog René ter Horst en logopediste Margot Vermeulen.